(Ljubljana, 26.8.2024) Pred začetkom novega šolskega leta se začenja Nacionalna preventivna akcija Varno v šolo, ki traja do 8. septembra. Koordinira jo Agencija za varnost prometa, ki skupaj z Ministrstvom za infrastrukturo, Ministrstvom za notranje zadeve, Policijo, Ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, Zavodom RS za šolstvo, osnovnimi šolami, občinskimi sveti za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, Zvezo združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije, Inštitutom za politike prostora, društvi upokojencev in drugimi nevladnimi organizacijami izvaja številne aktivnosti za večjo prometno varnost otrok. Slovenija sicer velja med najvarnejše države v Evropi na področju prometne varnosti otrok. V letošnjem letu so v prometnih nesrečah življenje izgubili trije otroci. 25 se jih je hudo telesno poškodovalo, kar je za 47 % več kot lani ob tem času.

Slogan akcije “Srce prometne varnosti smo vsi” poudarja povezovanje skupnosti – učencev, učiteljev, staršev in skrbnikov ter vseh udeležencev v prometu za varnost otrok. Z njim želita Agencija za varnost prometa (AVP) in Policija s partnerji voznike in druge udeležence v prometu spomniti na pomembnost njihove vloge pri zagotavljanju varnosti otrok na poti v šolo, na obšolske aktivnosti, domov, k prijateljem, torej na vseh poteh, vse leto. Le z odgovorno in strpno udeležbo v prometu otrokom lahko zagotavljamo varnost na njihovih poteh.

Otroci v prometu niso pomanjšani odrasli

Otroci, še posebej najmlajši, so v prometu slabše vidni, prav tako pa težko predvidijo nevarne situacije. Vozila kasneje opazijo in ne znajo dobro presoditi njihove oddaljenosti ter hitrosti, prav tako težje določijo smer, iz katere prihaja zvok vozila. Njihovo ravnanje usmerjajo predvsem radovednost, čustva in dogajanje okoli njih, manj pa razum, zato morajo biti vozniki nanje vselej pozorni in jim vedno prepustiti prednost na prehodih za pešce.

Med akcijo bodo Agencija za varnost prometa in Policija s partnerji voznike znova aktivno ozaveščali o vračanju otrok v promet in na šolske poti, predvsem pa želijo vplivati na vedenje voznikov, povezano z nekaterimi najpogostejšimi tveganji za nastanek prometne nesreče.

Aktivnosti ob začetku šolskega leta

V šolskem letu 2024/25 bo osnovne šole predvidoma obiskovalo 192.774 učencev, od tega 20.173 prvošolčkov.
Na prvi šolski dan, v ponedeljek, 2. septembra, bo ministrica za infrastrukturo mag. Alenka Bratušek z direktorico Agencije za varnost prometa mag. Simono Felser ter županom občine Kranj obiskala osnovno šolo Stražišče pri Kranju ter simbolično pospremila otroke pri varnem prehodu čez cesto.
Agencija za varnost prometa bo skupaj z Inštitutom za politike prostora, občino in osnovno šolo Medvode obeležila tudi drugi šolski dan, torek, 3. september, ko bodo skupaj predstavili napredek na področju nove prometne ureditve, ki otrokom omogoča varen aktiven prihod v šolo, torej peš, s kolesom ali navadnim skirojem.

Aktivnosti za večjo varnost otrok v prometu

Po vsej Sloveniji se vsako leto v prvih dneh šole izvaja varovanje otrok na šolskih poteh – poteka na mestih, kjer je varnost otrok lahko ogrožena. Kot prostovoljci so vanj vključeni člani občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu (SPV), člani Zveze ZŠAM, društva gasilcev in upokojencev, učitelji predpisov in vožnje v avtošolah, starši ter drugi.

Prostovoljci pomagajo učencem prečkati cesto na nevarnejših odsekih in s svojo prisotnostjo opozarjajo voznike na še previdnejšo vožnjo. Tako želijo prispevati k varnejšemu začetku šolskega leta, ko so otroci po daljših počitnicah še vedno razigrani, mlajši pa kot začetniki ne poznajo vseh pasti prometa na šolski poti ter zaradi starosti ne zmorejo vseh zahtev sodobnega prometa. Nekateri prostovoljci otroke spremljajo tudi na šolskih prevozih, kjer jih podučijo o pravilnem ravnanju na avtobusu in jih opozarjajo na pravilno pripenjanje. Ob začetku šolskega leta Agencija tudi priporoča vsem šolam, da izvedejo učne ure z otroki in informiranje staršev (roditeljski sestanki), kjer predstavijo tudi varnost otrok v prometu (načrti šolskih poti, pravila varnega sodelovanja v prometu, priporočila itd.).

Več kot 150 občin je pri Agenciji za varnost prometa naročilo preventivna gradiva za Nacionalno preventivno akcijo Začetek šole in varnost otrok. AVP jim bo zagotovila več kot 21.000 kresničk za prvošolce, več kot 2.000 plakatov Varno v šolo in 800 zloženk Varno v šolo. Nekaj občin je tudi samih kupilo kresničke za svoje prvošolce.  AVP je vsem občinam poslala tudi dopis z uporabnimi preventivnimi gradivi v e-obliki, ki so dostopne na spletni strani AVP. Za starše prvošolcev bo najbolj uporabna knjižica Prvi koraki v svetu prometa.

AVP je občine že v začetku avgusta spodbudila, da poskrbijo tudi za pregled šolskih poti skladno s Smernicami za šolske poti. Veliko občin še ureja in obnavlja ceste ter prometno signalizacijo, da bodo zagotovljene bolj varne poti za učence do šole. Ažuriran načrt šolskih poti lahko šola ali občina za objavo v pdf obliki pošlje na prometna.vzgoja@avp-rs.si, za objavo na https://solskepoti.avp-spv.si/
Za večjo varnost v prometu AVP spodbuja občine k izvajanju različnih aktivnosti, ki bodo otrokom in staršem omogočale varnejšo udeležbo v prometu (informacije na spletni strani AVP; Varen prihod v šolo – izbira varnejše poti v šolo, spremstvo otrok na poti v šolo, rumene rutice za prvošolce in drugošolce, vstopanje na avtobus, previdnost voznikov v okolici šol …), Varno kolo in kolesarjenje (https://www.avp-rs.si/preventiva/svetovalnica/kolesarji-2/)
Z vsemi omenjenimi gradivi želi AVP olajšati učiteljem in staršem izobraževanje otrok o prometni varnosti. Ob začetku šolskega leta bo AVP tudi nagovorila šole in vrtce, da več pedagoških aktivnosti posvetijo učenju prometnih pravil ter spodbujanju varne mobilnosti otrok in mladostnikov.

Kako naj vozniki poskrbijo za varnost otrok v prometu?

Že v načelih cestnega prometa je zapisano, »da kadar so udeleženci cestnega prometa otroci, so drugi udeleženci dolžni nanje posebej paziti in jim pomagati«. To načelo povsem jasno določa, da smo vsi v prometu soodgovorni za varnost otrok. Zato je treba v prometu ravnati tako, da voznik čim bolj izključi dejanja, ki bi lahko ogrožala prometno varnost otrok. Otroci so razigrani in drugače dojemajo promet okoli sebe in so kot taki zelo nepredvidljivi v svojih ravnanjih. Zato morajo biti ostali udeleženci v prometu na cesti ob zaznavi otrok v bližini bistveno bolj pazljivi in pozorni, saj ni mogoče predvideti otrokove reakcije.

Otrokom je treba omogočati varno mobilnost, za kar je potrebna skrbnost, odgovornost in zgled vseh udeležencev v prometu. Pri tem Agencija za varnost prometa in Policija posebej izpostavljata: »Vozniki, prilagodite hitrost vožnje, še posebej v naseljih, v okolici šol, vrtcev in igrišč, med vožnjo ne uporabljajte mobilnega telefona, ki odvrača vašo pozornost od dogajanja na cesti in ob njej, za volan sedite trezni! Vzdržujte primerno varnostno razdaljo in predvidevajte prometne situacije, kadar ste v bližini šol, vrtcev in v naseljih.«

Varnost otrok in nadzor policije

V tednu pred začetkom šolskega leta bodo policisti pregledali prometno signalizacijo na cestnih povezavah v bližini šol in na šolskih poteh in v primeru nepravilnosti o tem obvestili vzdrževalce cest. Z vodstvi nekaterih šol bodo skupaj pregledali načrte varnih poti v šolo in preverili, ali so upoštevane morebitne spremembe, rekonstrukcije ali zapore posameznih cest. Z lokalnimi skupnostmi in organizacijami, kot so avto-moto društva, združenje šoferjev in avtomehanikov, sveti za preventivno in vzgojo v cestnem prometu itd., pa bodo skupaj preverili možnosti varovanja otrok, zlasti v prvih dneh šole.

V prvih šolskih dneh bodo policisti obiskali nekatere osnovne šole in skupaj z ravnatelji ter mentorji prometne vzgoje na roditeljskih sestankih starše prvošolčkov seznanili z nevarnostmi, ki na cesti prežijo na najmlajše, jim svetovali, kako naj poskrbijo za varnost otrok v cestnem prometu in kakšne dolžnosti imajo kot starši s stališča varnosti cestnega prometa. Tudi za otroke bodo ponekod pripravili krajša predavanja o prometni varnosti ter jim tako pokazali, kako naj se varno vključujejo v cestni promet, bodisi kot pešci, kolesarji, vozniki e-skirojev ali vozniki mopedov.
V okolici šol bodo policisti izvajali poostren nadzor prometa. Predvsem bodo preverjali, ali vozniki vozijo prehitro, in na ta način umirjali promet na izpostavljenih mestih, kjer bi lahko prišlo do nevarnih situacij. Umirjanje prometa je še posebej pomembno v prvih dneh pouka, ko otroci prihajajo v šolo in se vračajo domov še povsem razigrani ter pod vtisom počitniških doživetij. V tem času bodo preverjali tudi:
· ali otroci nosijo rumene rutice in odsevna telesa,
· ali so kolesa, e-skiroji in mopedi, s katerimi se vozijo otroci in mladoletniki, ustrezno opremljeni in tehnično brezhibni ter pri vožnji uporabljajo čelado,
· ali starši pri prevozu otrok (pravilno) uporabljajo ustrezne zadrževalne sisteme,
· izvedli bodo tudi več poostrenih nadzorov tehnične urejenosti avtobusov in drugih vozil, s katerimi se prevažajo otroci v šolo.

STATISTIČNI PODATKI – VARNOST OTROK IN PRIMERJAVA Z EU

Evropski svet za varnost v prometu (ETSC) je septembra 2022 objavil zadnje aktualno poročilo Zmanjševanje števila smrtnih žrtev med otroki na evropskih cestah v obdobju 2011-2021. Poročilo je Slovenijo uvrstilo med najvarnejše na področju prometne varnosti otrok do 14. leta in izpostavilo, da je v Sloveniji leta 2011 umrlo šest otrok, leta 2021 trije, v letu 2018 pa niti eden. Poleg Slovenije samo še na Norveškem, Švedskem, Slovaškem in v Estoniji število umrlih otrok v prometu vsako posamezno leto v zadnjih desetih letih (2011-2021) ni nikdar preseglo deset žrtev. Povprečen upad števila smrtnih žrtev med otroki (0–14 let) v prometu je bil v obdobju 2011–2021 v Sloveniji krepko pod povprečjem EU, kar nas je uvrstilo v sam vrh najboljših držav, v družbi Avstrije, Belgije in Litve. V Sloveniji je znašal upad dobrih 10 odstotkov, v povprečju EU 27 pa je bil upad 5-odstoten.

 

Letos je bilo do 19. 8. v prometnih nesrečah udeleženih 320 otrok v starosti od 0 do 14 let, ki so utrpeli posledice nesreče. V tem obdobju so življenje izgubili trije otroci, in sicer voznik motornega kolesa in potnika v vozilu, prav tako so v prometnih nesrečah lani umrli trije otroci. Večje je število hudo telesno poškodovanih, saj jih je bilo letos do 19. avgusta 25, kar predstavlja porast za 47 % glede na lansko primerljivo obdobje (17). Lahko telesno poškodovanih je bilo letos 292 otrok, lani pa 278. Vse kategorije posledic prometnih nesreč udeležencev v starostni kategoriji od 0 do 14 let izkazujejo vrednosti nad povprečjem šestletnega obdobja od 2018 do 2023. Rast števila poškodb lahko opazujemo že kar nekaj let. Ne glede na številke, se na AVP zavedajo, je vsaka izguba ali huda poškodba otroka v prometni nesreči tragedija, ki je ne bi smela doživeti nobena družina. Zato si skupaj s ključnimi deležniki prometne varnosti prizadevajo za uresničitev Vizije 0!

Foto: Arhiv AVP, STA

Datoteke "Srce prometne varnosti smo vsi" (kratke videoanimacije, bannerji, letaki): https://we.tl/t-NCkU3ZbdsH